Biznes Fakty
Nowoczesny elektryczny SUV 4×4. Jak sprawdza się w życiu codziennym i poza miastem?
Wiele osób poszukuje pojazdu, który poradzi sobie nie tylko z codziennym zgiełkiem jazdy po mieście, ale także sprawdzi się w warunkach terenowych. Do niedawna elektryczne SUV-y były postrzegane jako atrakcyjne głównie dla entuzjastów nowych technologii. Jednak teraz stają się one legalną alternatywą. Badając Subaru Solterra, badamy, jak wygląda codzienne życie z takim pojazdem i jakie korzyści przynosi, wykraczając poza aspekty ekologiczne.

Pojazdy elektryczne szybko gromadzą coraz większą liczbę zwolenników. Brak lokalnych emisji, imponująca wydajność silnika (do 90% w porównaniu do zaledwie 35-40% w tradycyjnych silnikach spalinowych) i obniżone koszty eksploatacji przyczyniają się do stałego wzrostu liczby tych pojazdów. W samej Polsce zarejestrowanych jest obecnie ponad 78 000 samochodów elektrycznych, a w Europie liczba ta sięga milionów. Ewoluujące przepisy, postęp w infrastrukturze i coraz bardziej zróżnicowana oferta, w tym oferty chińskich producentów, napędzają tę zmianę.
Subaru należy do producentów samochodów, którzy stawiają na elektryfikację. Od ponad dwóch lat marka sprzedaje elektryczny SUV Solterra, swój pierwszy w pełni zasilany akumulatorem model. Chociaż oznacza to pierwsze wejście Subaru na ten segment rynku, nie będzie to ostatnie. Zgodnie z zapowiedziami firma zamierza wprowadzić na rynek do czterech nowych modeli elektrycznych w ciągu najbliższych dwóch lat, a zmodernizowana fabryka w Yajima ma być w stanie produkować nawet 200 000 pojazdów rocznie, począwszy od 2026 roku. Wróćmy teraz do tego, co jest już dostępne w salonach sprzedaży…
Elektryczny SUV: co to oznacza?
Nie każdy pojazd z podwyższonym zawieszeniem i płynną jazdą jest naprawdę wszechstronny. Jednak Subaru Solterra jest budowany od podstaw jako pojazd elektryczny (nie jest modyfikacją modelu spalinowego – red.). Ten samochód jest zbudowany na nowej platformie e-Subaru Global, dostosowanej specjalnie do pojazdów elektrycznych. Niska pozycja akumulatora zwiększa stabilność, a kabina z płaską podłogą została zaprojektowana z myślą o komforcie pasażerów.
Na pierwszy rzut oka przypomina tradycyjnego średniej wielkości SUV-a. W środku znajdziesz 12,3-calowy wyświetlacz multimedialny obsługujący bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto, a także praktyczny kokpit.
Na drodze, w mieście, na śniegu
Podczas gdy wiele dostępnych obecnie modeli pojazdów elektrycznych ma napęd na przednie koła, Subaru pozostaje wierne swojemu dziedzictwu. Solterra jest standardowo wyposażona w napęd na wszystkie koła. Warto zauważyć, że system AWD jest zawsze aktywny, zapewniając przyczepność na różnych nawierzchniach. W trudnych warunkach można również aktywować systemy X-MODE i Grip Control, które pomagają utrzymać kontrolę na śliskim, błotnistym lub nierównym terenie.
Należy również podkreślić imponujący prześwit wynoszący 210 mm, który przewyższa wiele tradycyjnych SUV-ów spalinowych, nawet tych oznaczonych jako pojazdy terenowe. W praktyce pozwala to na bezpieczną nawigację z dala od utwardzonych dróg, dostęp do zaśnieżonych ścieżek lub pokonywanie wyższych krawężników w obszarach miejskich.

Cisza, Gładkość i… Zaskoczenie
Połączenie dwóch silników elektrycznych
Źródło