Biznes Fakty
Nowa Izera ujawnia szczegóły swojej przyszłości. Tak ma działać klaster
W wywiadzie dla „Onet Rano Finansowo” Łukasz Maliczenko, wiceprezes Electromobility Poland, wskazał, że projekt Izera nie został ukończony, ale jest „zawieszony”. Następnie wyjaśnił różnice między poprzednimi i obecnymi ramami projektu. – W poprzednim układzie traktowaliśmy naszych partnerów przede wszystkim jako dostawców, niezależnie od tego, czy dostarczali technologię, czy niezbędne komponenty. Teraz jednak dążymy do ścisłej współpracy – zauważył.

- Projekt Izera został zawieszony, a nie ukończony, ze względu na zmianę modelu biznesowego EMP – stwierdza wiceprezes Electromobility Poland
- W zaktualizowanej koncepcji EMP współpracuje z partnerami branżowymi, dzieląc się odpowiedzialnością za sukces komercyjny, jak twierdzi Maliczenko
- Budowa fabryki w Jaworznie ma przebiegać zgodnie z planem, a EMP koncentruje się na transferze technologii i rozwoju łańcucha dostaw
- Weź udział w największym badaniu finansowym w Polsce i poznaj spersonalizowane rekomendacje
— Ważne jest wyjaśnienie, że projekt Izera jest obecnie zawieszony (…). Podstawowa różnica w stosunku do poprzedniego modelu biznesowego polega na tym, że profil ryzyka ewoluuje. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę, że EMP jest nadal podmiotem państwowym. Profil ryzyka musi być zatem dostosowany do charakteru tego typu inicjatywy — podkreślał Łukasz Maliczenko w dyskusji w „Onet Rano Finansowo”.
Według wiceprezesa kluczową różnicą jest to, że w modelu Izera cała odpowiedzialność za sukces komercyjny spadła na barki EMP. Firma teraz dąży do osiągnięcia tych samych podstawowych celów ekonomicznych, ale we współpracy z partnerami branżowymi .
„We wcześniejszych ustaleniach postrzegaliśmy naszych partnerów głównie jako dostawców, niezależnie od tego, czy byli dostawcami technologii, czy dostawcami komponentów. Teraz jednak chcemy współpracować ” – wyjaśnił Malychenko.
Plany produkcyjne pozostają bez zmian, nowe podejście do współpracy
Pomimo zmiany koncepcji, główne elementy projektu pozostaną takie same. Obiekt w Jaworznie ma zostać zbudowany zgodnie z pierwotnymi planami. EMP będzie kontynuować swoje wysiłki w zakresie transferu technologii poprzez centrum inżynieryjne i ustanowienie łańcucha dostaw. Malichenko podkreślił, że firma jest oddana budowaniu kompetencji związanych z marketingiem i rozwojem najnowocześniejszych produktów na dużą skalę.
Podstawowa transformacja dotyczy modelu współpracy z partnerami.
„Naszym celem jest zorganizowanie całego przedsięwzięcia w sposób, który umożliwi współpracę i wykorzystanie naszych ofert, w tym całej infrastruktury produkcyjnej, badawczej i technologicznej, aby wspólnie stworzyć środowisko ułatwiające budowę i komercjalizację pojazdów elektrycznych lub szerzej rozumianych pojazdów niskoemisyjnych” – wyjaśnił wiceprezes EMP.
Wspólna odpowiedzialność za sukces komercyjny
Zgodnie z zmienionym modelem EMP nie będzie już ponosić całego ciężaru zapewnienia komercyjnego sukcesu projektu .
„ Nie będziemy sami odpowiadać. Będziemy dzielić odpowiedzialność za ten segment biznesu ” – zauważył Malychenko. Firma planuje wykorzystać wiedzę specjalistyczną doświadczonego partnera prywatnego, aby wspólnie dążyć do sukcesu komercyjnego w całej Europie.
Wiceprezes EMP wyjaśnił, że ten sposób współpracy pozwoli firmie uczyć się od bardziej doświadczonych podmiotów, zachowując jednocześnie kluczową rolę w projekcie . Oznacza to znaczącą zmianę w stosunku do pierwotnej koncepcji, w której EMP miało nadzorować wszystkie aspekty projektu, od produkcji po sprzedaż i marketing.
Przyszłość marki – wiele możliwości
Zapytany o przyszłą markę, która zastąpi Izerę, Malichenko był ostrożny.
„Cała koncepcja jest tak skonstruowana , że nie jesteśmy naprawdę ograniczeni pod względem liczby marek, które mogą istnieć ” – stwierdził. Jednocześnie wspomniał, że początkowo firma planuje skoncentrować się na jednej marce i określonym asortymencie produktów, z potencjałem przyszłej ekspansji.
Wiceprezes EMP nie ujawnił, czy nowe pojazdy będą nosić markę Izera, czy też przyjęta zostanie inna nazwa.
„Jeśli chodzi o szczegóły, takie jak charakter marki lub sposób jej ustanowienia, uważam, że powinniśmy poczekać na moment, w którym będziemy mogli ogłosić zakończenie procesu finansowania i późniejsze ustanowienie formalnego partnerstwa, nad którym obecnie pracujemy” – zauważył Malichenko, dodając, że dotyczy to poufnych informacji biznesowych.
Cytowany fragment rozmowy:
Jak będzie wyglądać hub elektromobilności, który zastąpi Izerę? Oto szczegóły
Całą rozmowę można przeczytać tutaj.
Onet Morning. Finansowo
Onet Rano. Finansowo to cotygodniowy program, w którym dziennikarze Business Insider rozmawiają z zaproszonymi ekspertami ze świata biznesu i polityki, aby omówić bieżące wydarzenia i problemy dotyczące polskiej gospodarki, finansów publicznych i wpływu polityki na dobrobyt finansowy każdego obywatela.
Program emitowany jest w każdą środę o godz. 10:00 na stronie głównej portalu Onet.
Źródło