Biznes Fakty
Przejrzystość cen mieszkań jest coraz bliższa. Deweloperzy wysyłają komentarze
Sektor deweloperski rozważa ponowne rozpatrzenie metod ujawniania cen mieszkań w przystępnej cenie, choć stało się to dopiero po złożeniu przez Sejm projektu ustawy wprowadzającej taki obowiązek. Polski Związek Firm Deweloperskich w swoim podsumowaniu tego projektu podkreśla wręcz konieczność podawania nie tylko cen, ale także dodatkowych informacji, np. o tym, co planuje się wybudować na terenie inwestycji.

Do 23 marca potrwają dyskusje nad projektem ustawy organizacji Polska 2050, który nakłada na deweloperów obowiązek publikowania na swoich stronach internetowych cen oferowanych mieszkań. Obecnie wiele osób poszukujących mieszkań ma trudności ze zdobyciem informacji o rzeczywistych cenach. Przedstawiciel branży skomentował proponowane przepisy w oficjalnym oświadczeniu.
– W ramach otwartych konsultacji zgłosiliśmy nasze uwagi do projektu zmian w ustawie o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego, zaproponowanego przez Polską 2050. W pełni popieramy potrzebę wdrożenia rozwiązań, które zapewnią osobom poszukującym mieszkań szybki i pełny dostęp do informacji o cenach mieszkań oferowanych przez deweloperów. Jesteśmy przekonani, że taka praktyka będzie korzystna zarówno dla kupujących, jak i dla samych firm – poinformował we wtorek Polski Związek Firm Deweloperskich. Stowarzyszenie zauważa jednak, że projekt zawiera nieprecyzyjne sformułowania, które mogą pozwolić firmom, które nie chcą ujawniać swoich cenników, na uchylanie się od tego obowiązku.
Jak wyjaśniono, przepisy projektu ustawy dotyczą wyłącznie umów kupna i sprzedaży nieruchomości.
– Nie wszystkie umowy zawierane w ramach projektu deweloperskiego są jednak umowami kupna-sprzedaży. Na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego występują tzw. umowy obligatoryjne, o których mowa w art. 2 Przepisy dotyczące rozwoju, takie jak umowy deweloperskie lub umowy przedwstępne kupna i sprzedaży. Umowy te nie prowadzą jeszcze do przeniesienia własności nieruchomości, a jedynie zobowiązują strony do zawarcia w przyszłości umowy kupna-sprzedaży – tłumaczy Przemysław Dziąg, radca prawny i zastępca dyrektora generalnego PZFD.
Zwiększać
Zauważa również, że może to stworzyć lukę prawną umożliwiającą unikanie obowiązku sprawozdawczego. Dlatego Polski Związek Firm Deweloperskich w swoich uwagach zaproponował, aby nowymi przepisami objąć wszystkie umowy zawierane na etapie procesu inwestycyjnego, w tym umowy wiążące (np. deweloperskie), a nie tylko umowy sprzedaży i zakupu.
PZFD podkreśla również, że nowe przepisy obejmują wymóg zamieszczenia prospektu informacyjnego na stronie internetowej poświęconej inwestycjom. – To kluczowy dokument dla osób kupujących mieszkanie. Zawiera szczegółowe informacje na temat budowy, harmonogramu, standardów wykończenia i warunków finansowych. Ale co szczególnie istotne, określa również, co będzie budowane w bezpośrednim sąsiedztwie terenu inwestycji. Dzięki temu nabywcy nie będą musieli się martwić, że za kilka lat ich nowe mieszkanie znajdzie się np. obok ruchliwej ulicy lub innego niepożądanego obiektu, który mógłby wpłynąć na komfort mieszkania – dodaje.
Należy podać zmianę ceny mieszkania w ciągu ostatnich 30 dni.
Stowarzyszenie popiera pomysł udostępniania informacji o zmianach cen nieruchomości, jednak zauważa, że publikowanie pełnej historii cen każdego mieszkania, obejmującej wszystkie wzrosty i spadki od momentu wystawienia go na sprzedaż, mogłoby być zbyt uciążliwe. – Dlatego proponujemy, wzorem rozwiązań stosowanych w ramach Dyrektywy Omnibus, dobrze znanej w obszarze relacji z konsumentami, nałożenie na dewelopera obowiązku przedstawiania zmian cen za ostatnie 30 dni przed datą ostatniej aktualizacji. Jednakże na życzenie klienta pełna historia cen konkretnej nieruchomości powinna być dostępna na trwałym nośniku, co zapewni całkowitą przejrzystość dla zainteresowanych nabywców.
Jest to zmiana podejścia do kwestii, czy deweloperzy, podobnie jak sprzedawcy detaliczni, powinni być zobowiązani do podawania cen na swoich stronach internetowych.
Problem nie jest nowy, ale pojawił się ponownie w niedawnych dyskusjach na temat marż dla deweloperów. Wówczas minister Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała projekt ustawy, który w lutym trafił do Sejmu.
Problem nieprzejrzystości cen istnieje od wielu lat.
Deweloperzy niechętnie umieszczają ceny w reklamach, chociaż niektórzy z nich je ujawniają. Już w styczniu, a więc jeszcze przed ukazaniem się projektu ustawy wprowadzającej ten obowiązek, PZDF sygnalizował problem braku ujawniania cen, tłumacząc go praktykami marketingowymi.
„Jesteśmy świadomi, że tylko dzięki dokładnym i kompletnym informacjom konsumenci mogą podejmować świadome decyzje zakupowe. Dlatego nasza organizacja zaleca
Źródło