Biznes Fakty
Znany producent piwa został ukarany. UOKiK przejmuje zaległości płatnicze
Dwie duże firmy zostały ukarane grzywną za opóźnianie wypłaty wynagrodzeń swoim kontrahentom. W poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił decyzję o nałożeniu kary za brak zapłaty. Wśród ukaranych znalazł się producent wagonów kolejowych i znana firma piwowarska.

W poniedziałkowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że sankcje dotyczą Rawickiej Fabryki Wyposażenia Wagonów Rawag oraz Carlsberg Supply Company Polska. Łączna kwota kar pieniężnych za brak zapłaty przekracza 300 tys. zł.
Kary za brak płatności dla dwóch firm
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał, że w toku dwóch postępowań prezes UOKiK zbadał 16 762 faktur wystawionych na rzecz 1287 organizacji. Urząd ustalił również, że opóźniono płatności w 322 przypadkach w 2842 transakcjach handlowych .
Pierwszą ukaraną firmą była Rawicka Fabryka Wyposażenia Wagonów Rawag, produkująca wagony kolejowe i lokomotywy . Grzywnę nałożono również na znanego producenta piwa Carlsberg Supply Company Polska.
„Opóźnienia w płatnościach stanowią jeden z najpoważniejszych problemów polskiej gospodarki. Stanowią również przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej, zwłaszcza dla małych przedsiębiorców , gdyż zwiększają koszty i wpływają na redukcję zatrudnienia lub inwestycji” – podkreślił Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów . W komunikacie prasowym zacytowano słowa Tomasza Chrostnego.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Rawag karę pieniężną w wysokości ponad 291 tys. zł, a na Carlsberga – 69 tys. zł . Departament zauważył, że żadna ze spółek nie zakwestionowała ustaleń i zapłaciła nałożone kary.
UOKiK walczy z opóźnieniami w płatnościach
UOKiK kontynuuje tzw. interwencje miękkie wobec kolejnych podmiotów , których dyscyplina płatnicza budzi „wątpliwości” i może wskazywać na ryzyko opóźnień w płatnościach.
„Przedsiębiorcy są informowani o wszystkich zaobserwowanych naruszeniach i możliwych konsekwencjach niepodjęcia działań w celu ich wyeliminowania . Łagodne środki są częścią szerszego podejścia zapobiegawczego – budują świadomość i kulturę płatności wśród przedsiębiorców i pozwalają im zmieniać swoje praktyki bez konieczności wszczynania postępowań” – powiedział Urząd.
Od początku roku miękkie zawiadomienia otrzymało już 81 przedsiębiorców, a Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniał, że obecne przepisy pozwalają na powiadomienie Prezesa Urzędu o podejrzeniach, że przedsiębiorca nadmiernie opóźnia płatności . Powiadomienie takie musi zawierać cztery elementy:
- wskazanie przedsiębiorcy, co do którego istnieje podejrzenie,
- opis okoliczności faktycznych stanowiących podstawę zawiadomienia,
- prawdopodobieństwo, że opóźnienia rzeczywiście wystąpią,
- dane identyfikujące wnioskodawcę.
Do powiadomienia należy dołączyć dokumenty potwierdzające opóźnienie w płatnościach.
„Przedsiębiorca, który nie otrzymał zapłaty na czas , musi najpierw zażądać od dłużnika zwrotu długu za towary lub usługi . Jeśli to nie przyniesie rezultatu, może bronić swoich praw w sądzie cywilnym” – czytamy w komunikacie.
Inną możliwością jest postępowanie administracyjne prowadzone przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeżeli zostanie stwierdzone, że przedsiębiorca zalega z płatnościami na łączną kwotę przekraczającą dwa miliony złotych za okres trzech miesięcy , może zostać nałożony na niego obowiązek zapłaty kary pieniężnej do budżetu państwa.
Przypomnijmy, że jeżeli strony transakcji handlowej nie określiły w umowie terminu płatności, wierzyciel, bez jakichkolwiek roszczeń, ma prawo do odsetek ustalonych ustawowo za opóźnienie w zapłacie z tytułu transakcji handlowej po upływie 30 dni od dnia wykonania zobowiązania przez wierzyciela do dnia dokonania zapłaty.