Biznes Fakty
Honda przenosi produkcję z Kanady do USA? Rząd reaguje i oferuje ulgi celne
Rząd Kanady zdecydował, że producenci samochodów wytwarzający swoje produkty w tym kraju będą mogli importować ograniczoną liczbę samochodów osobowych i ciężarowych wyprodukowanych w USA po obniżonych stawkach celnych. Decyzja ta zapadła w odpowiedzi na doniesienia japońskiego dziennika Nikkei, że Honda może przenieść linie montażowe do Stanów Zjednoczonych. Przedstawiciele firmy wyjaśnili, że nie planują wstrzymania produkcji w Kanadzie.

Japońska gazeta finansowa Nikkei, cytowana przez Canadian Press, podała we wtorek, że Honda rozważa przeniesienie części swojej produkcji z Kanady do Stanów Zjednoczonych.
Kilka godzin później federalna minister przemysłu Anita Anand zdementowała te doniesienia. W swoim poście na temat Platformy X zauważyła, że rząd jest świadomy niepotwierdzonych informacji, ale „ Honda poinformowała, że nie podjęto żadnych decyzji ani nie są one obecnie omawiane w odniesieniu do etapów produkcji, które mogłyby wpłynąć na działalność w Kanadzie ”. Dodała, że planuje spotkać się w tej sprawie z prezesem Honda Canada we wtorek.
Cła USA powodują chaos w przemyśle samochodowym
Premier prowincji Ontario Doug Ford powiedział, że prezes Honda Canada poinformował go, że raport Nikkei jest „niedokładny” i że Honda zamierza zwiększyć produkcję w USA, ale nie kosztem produkcji w Kanadzie; Kanadyjskie zakłady Hondy działają normalnie i nie ma mowy o redukcji zatrudnienia – podaje Canadian Press.
Kanadyjska fabryka Hondy mieści się w Alliston w prowincji Ontario i zatrudnia około 4200 osób. Kanadyjski przemysł samochodowy koncentruje się w Ontario; Przykładowo amerykańskie cła już objęły zakład Stellantis w Windsor, gdzie pracownicy przebywają na przymusowym urlopie do 21 kwietnia.
Eksperci cytowani we wtorek przez publiczną stację telewizyjną CBC podkreślili, że informacje dotyczące Hondy pokazują chaos, jaki obecnie panuje w firmach samochodowych na skutek zmieniających się decyzji prezydenta USA Donalda Trumpa w sprawie taryf celnych. Greg Leyson, wydawca Automotive News Canada, zauważył, że informacje uzyskane przez Nikkei są prawdopodobnie częścią planu „najgorszego scenariusza”, na który przygotowuje się wiele firm. Dodał również, że przeniesienie produkcji zajmie 2-3 lata i może kosztować 2-5 miliardów dolarów kanadyjskich.
Na początku marca br . gazeta Windsor Star poinformowała, że związki zawodowe zamierzają zablokować wszelkie próby przeniesienia produkcji samochodów z Kanady do Stanów Zjednoczonych , w tym próby eksportu sprzętu z kanadyjskich zakładów.
Kanada oferuje wsparcie producentom samochodów
Minister finansów Francois-Philippe Champagne ogłosił we wtorek przepisy mające na celu pomoc kanadyjskim firmom dotkniętym amerykańskimi cłami i kanadyjskimi środkami odwetowymi, w tym producentom samochodów.
Producenci samochodów, których pojazdy są produkowane w Kanadzie, będą mogli importować „pewne ilości” pojazdów montowanych w USA bez płacenia kanadyjskich ceł, jeśli zastosują się do postanowień CUSMA, czyli umowy o wolnym handlu między Kanadą, Stanami Zjednoczonymi i Meksykiem. Champagne stwierdził w oświadczeniu, że jeśli produkcja lub inwestycje w Kanadzie zostaną ograniczone, zmniejszy się wolumen bezcłowego importu.
Ponadto rząd przyznał sześciomiesięczne zwolnienie z kanadyjskich ceł na towary importowane ze Stanów Zjednoczonych , które są niezbędne do produkcji, przetwarzania i pakowania artykułów spożywczych, a także do celów ochrony zdrowia, bezpieczeństwa publicznego i obronności. Dostępny jest także zapowiadany wcześniej program pożyczkowy dla dużych firm.