Biznes Fakty
„Poważna awaria” – w całej Polsce wystąpiły problemy z płatnościami. Wicepremier zabrał głos.

Prezes UOKiK o odroczonych płatnościach: sprawdź, czy cię na to stać TVN24
W sobotę internauci zgłaszali przerwy w działaniu internetu i problemy z płatnościami w sklepach i na stacjach benzynowych. Problem dotyczył całej Polski. „Wszystkie funkcjonalności działają już poprawnie” – poinformowała tuż przed godziną 15:00 firma eService, obsługująca płatności bezgotówkowe. Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski odniósł się do awarii w mediach społecznościowych.
„Dziś u jednego z operatorów płatności doszło do awarii, która na krótko spowodowała problemy z płatnościami bezgotówkowymi. Obecnie system wraca do normy” – napisał Gawkowski. „Przyczyny awarii są analizowane, ale obecnie nic nie wskazuje na to, że był to atak zewnętrzny. Będziemy Państwa informować na bieżąco, gdy pojawią się nowe informacje” – dodał.
„Rozmawiałem ze Związkiem Banków Polskich. Płatności kartami zostały przywrócone. Blik też działa. Przyczyny awarii zostaną wyjaśnione” – dodał Andrzej Domański, minister finansów i gospodarki.
Awarie i problemy z płatnościami w sklepach
„Poważna awaria sieci terminali płatniczych w Katowicach” – napisał jeden z internautów tuż po godzinie 13 w raporcie wysłanym do Kontakt 24.
„W południowych dzielnicach Katowic płatność kartą nie jest możliwa w supermarketach i dyskontach – dotyczy to oczywiście sklepów Lidl i Netto, ale wygląda na to, że problem leży albo po stronie banków, albo operatora kart płatniczych. Możliwe, że dotyczy to całego regionu katowickiego/śląskiego lub całych sieci Lidl i Netto” – dodał.
Zgłoszenia do Downdetector wskazywały, że problem występował w całej Polsce, nie tylko w sieciach handlowych, ale także na stacjach benzynowych. Problemy miały również dotyczyć płatności Blik.

Weź gotówkę, sprawdź historię transakcji
Niebezpiecznik zachęcał nas do zabrania ze sobą gotówki. Ponadto, jeśli płaciliśmy kartą w sobotę, powinniśmy sprawdzić, czy transakcja nie została pobrana dwukrotnie.
„Wszystkie funkcjonalności działają teraz prawidłowo”
eService, wiodący agent rozliczeniowy w Europie Środkowej, zajmujący się obsługą transakcji kartami płatniczymi, jako pierwszy poinformował w mediach społecznościowych o „ awarii w funkcjonowaniu usług płatności bezgotówkowych”.
„Natychmiast po zdiagnozowaniu problemu rozpoczęliśmy intensywne prace nad przywróceniem pełnej funkcjonalności systemu. Nasz zespół techniczny pracuje nad rozwiązaniem tak szybko, jak to możliwe” – poinformowała firma.
Później poinformowano, że „wszystkie funkcje działają teraz prawidłowo”.