Cyfryzacja MŚP to szansa na rozwój

Blisko połowa polskich przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że wdrożenie nowych technologii jest konieczne, aby utrzymać konkurencyjność na rynku. Równocześnie raport „Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia” przygotowany przez BGK pokazuje, że aż 85 proc. średnich firm i 81 proc. małych firm jest już cyfrowo zaawansowanych, podczas gdy zaledwie 13 proc. mikroprzedsiębiorstw wykorzystuje nowoczesne technologie. Różnice te wskazują na pilną potrzebę dalszego rozwoju i digitalizacji sektora MŚP, aby wszystkie firmy mogły sprostać wyzwaniom współczesnej gospodarki.

D002f9a355264c91472aafc757283e17, Biznes Fakty
W obliczu rosnącej potrzeby cyfryzacji, małe i średnie firmy mogą znaleźć wsparcie podczas konferencji Symfonia Digital Day, dedykowanej przedsiębiorcom z sektora MŚP. | Foto: Shutterstock
  • 50 proc. polskich MŚP wykorzystuje media społecznościowe do promocji, a 39 proc. korzysta z przetwarzania danych w chmurze
  • Co trzecia firma z sektora MŚP korzysta z social media do rekrutacji pracowników
  • Dodatkowo tylko 28% Polaków ocenia swoje umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa jako dobre, a co piąty stosuje niebezpieczne praktyki, takie jak używanie tych samych haseł do wielu kont
  • Fundacja Digital Poland wspiera rozwój MŚP poprzez edukację i narzędzia, takie jak Test Dojrzałości Cyfrowej, pomagając firmom w procesie transformacji cyfrowej. Więcej informacji na temat podejmowanych inicjatyw można znaleźć na stronie Digital Festival

57 proc. polskich MŚP znajduje się w początkowej fazie transformacji cyfrowej, co oznacza, że są to firmy wykluczone cyfrowo. W szczególności dotyczy to mikroprzedsiębiorstw, które mają najwięcej do nadrobienia w procesie cyfryzacji.

W Polsce mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) są filarem gospodarki, zatrudniając około 6,8 mln Polaków i generując 49,6 proc. PKB. Transformacja cyfrowa jest dla nich kluczowa – zwłaszcza w obliczu przyspieszonej przez pandemię digitalizacji, która objęła 65 proc. firm w sektorze. Mimo to Polska wciąż zajmuje dalekie, bo dopiero 23. miejsce na 27 krajów UE pod względem cyfryzacji w rankingu DESI, co wskazuje na ogromne braki do nadrobienia.

Brak wiedzy, narzędzi i środków finansowych często okazuje się największą barierą w cyfrowym rozwoju polskich MŚP. Aby wesprzeć przedsiębiorców w pokonywaniu tych wyzwań, Symfonia, we współpracy z Fundacją Digital Poland, organizuje 5 listopada 2024 roku konferencję Symfonia Digital Day, która odbędzie się w trakcie trwającego Digital Festival. Wydarzenie, które odbędzie się zarówno stacjonarnie w Warszawie, jak i online, poświęcone będzie kluczowym zagadnieniom związanym z digitalizacją, strategią wdrażania technologii oraz cyberbezpieczeństwem.

– Cyfryzacja stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla MŚP. Dla wielu przedsiębiorców transformacja cyfrowa jest nie tylko kwestią technologii, ale przede wszystkim warunkiem przetrwania na rynku. Automatyzacja procesów, cyfrowe zarządzanie dokumentami czy wdrożenie rozwiązań chmurowych rewolucjonizują działalność firmy, zwiększając jej wydajność i ograniczając wydatki. Jednak mimo tego potencjału, wielu przedsiębiorców obawia się wysokich kosztów wdrożeń technologicznych, braku odpowiednich zasobów w zespole oraz ryzyka niepowodzenia transformacji cyfrowej. Podczas konferencji 5 listopada chcemy pokazać, jak zmieniać wyzwania w szanse na wzrost – komentuje Piotr Ciski, CEO Grupy Symfonia.

Jak skutecznie przeprowadzić transformację cyfrową, obrać odpowiednią strategię, maksymalizować ROI z cyfryzacji, oraz zadbać o cyberbezpieczeństwo – to kluczowe tematy, które będą omawiane podczas konferencji.

Potrzeba stałego rozwoju

Choć cyfryzacja staje się kluczowym elementem strategii rozwoju MŚP, jedynie 18 proc. polskich przedsiębiorstw uważa swoje zdolności do wdrażania nowych technologii za wystarczające. Co więcej, z raportu opublikowane w lutym tego roku wynika, że zaledwie 5 proc. firm z sektora MŚP korzysta z zaawansowanych rozwiązań, takich jak sztuczna inteligencja. Jednocześnie aż 50 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje media społecznościowe do promocji, a 39 proc. korzysta z przetwarzania danych w chmurze. Warto dodać, że co trzecia badana firma wykorzystuje social media również do rekrutacji pracowników, a w ciągu najbliższych dwóch lat taka praktyka ma szansę stać się standardem – jej wdrożenie planuje kolejne 41 proc. respondentów. Jest to jedna z form cyfryzacji, której wdrożenie jest najczęściej planowane w sektorze MŚP w relatywnie krótkim czasie. Dane z raportu BGK pokazują wyraźnie, że transformacja cyfrowa w polskich MŚP wciąż jest w początkowej fazie.

Stałe podnoszenie kompetencji cyfrowych i technologicznych staje się zatem kluczowym elementem utrzymania konkurencyjności. Firmy, które nie zainwestują w nowe technologie, mogą szybko stracić swoją pozycję na rynku.

Równocześnie, raport Fundacji Digital Poland „Technologia w służbie społeczeństwa. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?” wskazuje, że aż 65 proc. Polaków obawia się o bezpieczeństwo w sieci. Dla przedsiębiorców to sygnał, że cyberbezpieczeństwo musi stać się priorytetem – zwłaszcza dla firm z sektora MŚP, które przenoszą swoje działania do świata online. Brak inwestycji w zabezpieczenia cyfrowe może prowadzić do poważnych strat finansowych oraz zachwiać reputacją organizacji.

Aby wesprzeć polskich przedsiębiorców w ocenie stopnia ich cyfryzacji, Fundacja Digital Poland, we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju, stworzyła Test Dojrzałości Cyfrowej. To narzędzie pozwala firmom z sektora MŚP ocenić, na jakim etapie cyfryzacji się znajdują oraz identyfikować obszary wymagające rozwoju. Inicjatywa ta wpisuje się w szersze działania na rzecz wspierania przedsiębiorstw w procesie transformacji cyfrowej, pomagając im lepiej przygotować się na wyzwania przyszłości.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *