Najpierw sprawiedliwe awanse i zaufanie, potem AI. Pracodawcy muszą przełknąć gorzką pigułkę [BADANIE]

Według Międzynarodowego Funduszu Walutowego Europa jest bardzo narażona na zakłócenia spowodowane przez AI. Jednocześnie kraje rozwinięte z pracownikami wiedzy zostaną najbardziej dotknięte, ale mają też największe możliwości do wykorzystania technologii w celu zwiększenia produktywności i stymulowania wzrostu. Z badania, które objęło aż 26 tys. europejskich pracowników, wynika jednak, że nie wszyscy entuzjastycznie podchodzą do AI. Nie jest to nawet połowa ankietowanych.

167f2409fe6a95cf62b8f8496e8118a8, Biznes Fakty
Firmy, które chcą stawiać na AI, powinny zapewniać możliwości rozwoju i szkolenia (zdjęcie podglądowe) | Foto: wee dezign / Shutterstock
  • Firmy chcą wdrażać sztuczną inteligencję, ale często zabierają się za to w niewłaściwy sposób
  • Brakuje dialogu, audytu wynagrodzeń, czy też sprawiedliwego zapewniania możliwości rozwoju dla personelu
  • Dochodzi do niesprawiedliwych awansów, nieuczciwego udziału w zyskach czy faworyzowania wybranych osób, zwykle już zajmujących wysokie stanowiska
  • W rezultacie pracownicy nie wykazują entuzjazmu do zmian i wdrożenia AI często nie kończą się sukcesem
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Organizacja Great Place To Work zrealizowała badanie w gronie ponad 26 tys. pracowników z Europy. Okazało się, że tylko jedna trzecia ankietowanych (34 proc.) jest podekscytowana możliwością korzystania z narzędzi AI w pracy. Z kolei 25 proc. stwierdziło, że ich pracodawcy dokonują znaczących inwestycji w zdolność organizacji do wykorzystywania AI.

„Pomimo wyzwań ekonomicznych, przed którymi stoją liczne organizacje, te najlepsze znalazły sposoby na zaoferowanie większego wsparcia swoim pracownikom, rozwijając fundament zaufania, który jest kluczowy dla sukcesu biznesowego w nadchodzących latach” — mówi Michael C. Bush, globalny CEO w Great Place To Work. Jego zdaniem to właśnie zaufanie jest najważniejszym czynnikiem w kontekście wdrażania i wykorzystywania sztucznej inteligencji w miejscu pracy.

Liderzy wyraźnie odstają od reszty

Eksperci wzięli pod uwagę zarówno europejskie firmy z rankingu „100 najlepszych firm do pracy”, opracowanego przez magazyn Fortune, jak i „typowe miejsca pracy”. Okazało się, że w najlepszych firmach postrzeganie wielu zmian i działań jest wyraźnie inne.

HtmlCode

I tak w najlepszych organizacjach aż 78 proc. pracowników twierdziło, że otrzymywane awanse są sprawiedliwe, podczas gdy tylko 37 proc. miało takie zdanie w przypadku typowych miejsc pracy w Europie. Idąc dalej, w najlepszych firmach personel otrzymuje „uczciwy udział w zyskach” (tak uważa 70 proc. ankietowanych), natomiast w typowych europejskich przedsiębiorstwach z takim stwierdzeniem zgodziło się tylko 36 proc. osób. W topowych spółkach z rankingu 81 proc. badanych uważa, że ich menedżerowie unikają faworyzowania. W pozostałych takie zdanie ma tylko 43 proc.

Wszystkie te działania mają duże znaczenie w kontekście wprowadzania zmian i wdrażania sztucznej inteligencji.

W momencie, gdy pracownicy czują, że ich miejsce pracy jest sprawiedliwe, są traktowani z szacunkiem i bez faworyzowania, chętniej sięgają po narzędzia AI i poszerzają kompetencje. Jeśli zaś pracownicy uważają, że ich organizacja nie postępuje fair, a także martwią się, jak AI wpłynie na ich pracę lub ograniczy ich możliwości rozwoju kariery, niechętnie sięgają po nowoczesne narzędzia. I obawiają się zmian.

Dla przykładu z badania wynika, że kiedy pracownicy uważali, że ich miejsce pracy przyznaje awanse w sposób sprawiedliwy, o 29 proc. chętniej sięgali po narzędzia AI i byli podekscytowani zmianami oraz testowaniem tych rozwiązań.

Czytaj też: Najnowsza technologia? W Europie dostajemy ochłapy

Przed wdrożeniem AI praca nad zaufaniem

Autorzy badania sugerują, że jeśli firmy chcą wdrażać sztuczną inteligencję, powinny najpierw zatroszczyć się o zwiększenie zaufania wśród pracowników. Od czego zacząć?

Według Great Place To Work (GPTW) zadaniem numer jeden jest audyt wynagrodzeń. Przedsiębiorstwa powinny sprawdzić, czy każdy z pracowników jest obecnie sprawiedliwie wynagradzany — i nie chodzi tylko o tytuł zajmowanego stanowiska, ale o faktyczną pracę, jaką wykonuje dana osoba.

Co więcej, GPTW sugeruje też, aby każdy pracownik mógł otrzymywać premie — by miał takie możliwości. Najlepsze miejsca pracy dbają o to, by tak było i znacząco wpływa to na postrzeganie organizacji. Pracownicy mają wtedy świadomość, że firma doceni ich zwiększone wysiłki i mogą liczyć na dodatkowy udział w zyskach w związku ze wzrostem produktywności i poprawie wyników po wdrożeniu technologii AI.

Po drugie organizacje, które chcą wdrażać u siebie AI i gdzie przyjmowanie technologii ma szansę spotkać się z dużą ekscytacją personelu, zapewniają szerokie możliwości szkoleń i rozwoju. Ktoś z działu sprzedaży chce spróbować swoich sił w tworzeniu stron internetowych dla klientów? Grafik uważa, że chciałby opracować również treści pisane do raportu? Dział HR ma pomysł na to, jak wykorzystać AI, aby usprawnić procesy w logistyce? Warto dawać szansę pracownikom i pozwalać im na przeprowadzanie różnych testów i naukę nowych umiejętności AI. W ten sposób rozwijają się później całkowicie nowe, przydatne role w organizacjach i szerzej — na rynku. Doświadczenia tego rodzaju mają też wpływ na otrzymywane awanse lub premie, promując równość w całej organizacji (AI nie jest tylko dla specjalistów).

Organizacje powinny uważnie przeanalizować to, kto ma trudniejszy dostęp do możliwości rozwoju i korzystania z takich rozwiązań jak narzędzia AI.

Czytaj też: Po co ci emerytura, skoro możesz pracować wiecznie? Oni mają nieśmiertelne wypłaty

Pracownicy oczekują też szczerości

Kolejny wniosek z badania GPTW brzmi: pracownicy chcą wiedzieć, jak sztuczna inteligencja wpłynie na ich stanowiska. W najlepszych organizacjach pracownicy są nie tylko przeszkoleni, ale też mogą liczyć na dyskusje z przełożonymi, zapewniające komfort na temat tego, jak AI będzie wykorzystywana w produktach i przepływach pracy. W większości firm natomiast plany związane z wykorzystaniem AI są znane tylko dyrektorom i menedżerom wyższego szczebla — ci ze średniego szczebla, specjaliści i pracownicy najniżsi rangą nie mają takiej wiedzy, co budzi później obawy o to, że mogą zostać np. zastąpieni przez AI.

Co więcej, rozmowy na temat wykorzystywania AI nie mogą być jednostronne. Autorzy raportu podkreślają, że pracownicy powinni mieć możliwość dzielenia się opiniami i zadawania pytań, a także kwestionowania wdrażanych rozwiązań.

Jeśli firmy nie będą stosować rekomendacji GPTW, czeka je — według badania — niekomfortowa sytuacja, w której pracodawcy chcą zwiększać produktywność i wdrażać AI, a pracownicy podchodzą do zmian bez entuzjazmu i sceptycznie.

Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *