Polskie gry podbijają Xboksa. „Każdy twórca gier ma u nas równe szanse” [WYWIAD]

ID@Xbox to program stworzony przez Microsoft w 2013 r., mający na celu wspieranie niezależnych twórców gier w tworzeniu i wydawaniu ich produkcji na platformach Xbox. Znacznie skraca i ułatwia proces docierania z grami do klientów. — Jesteśmy dumni również z osiągnięć naszych przyjaciół w Polsce — mówi o twórcach gier z Polski dla Business Insidera Guy Richards, dyrektor Indie Games w Microsoft Xbox.

  • ID@Xbox zapewnia twórcom gier darmowe zestawy deweloperskie oraz dostęp do silników do gier, takich jak Unity czy Unreal Engine
  • To znacząco obniża koszty początkowe dla małych studiów i indywidualnych programistów
  • Ponadto oferuje wsparcie merytoryczne i marketingowe, co jest często równie cenne, jak samo oprogramowanie
  • ID@Xbox zapewnia również dostęp do ogromnej bazy użytkowników, w tym możliwość włączenia gier do usługi Xbox Game Pass, co może znacząco zwiększyć ich widoczność i potencjalne przychody
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Grzegorz Kubera, Business Insider Polska: Jakie były początkowe cele programu ID@Xbox?

Guy Richards, dyrektor Indie Games w Microsoft Xbox (ID@Xbox): Początkowym celem było ułatwienie pracy twórcom gier. To właśnie dlatego dołączyłem do formującego się zespołu gier niezależnych w 2011 r. Oczywiście, to były inne czasy. Wyzwania i możliwości dla twórców były inne, a Xbox od tego czasu rozwinął się, co jest niezwykle ekscytujące. Jednak główny cel, jakim jest pomoc deweloperom, pozostał niezmieniony.

Dziś na świecie mamy wiele gier od niezależnych studiów. Rozumiem, że wasz program również nabrał rozpędu?

ID@Xbox bardzo się rozwinął. Obecnie współpracujemy z 5 tys. partnerów ze 147 krajów, którzy wydali ponad 4 tys. gier w tym ekosystemie — na konsole Xbox One, Xbox Series X i S, jak i Windows PC oraz w chmurze. Ta ewolucja platformy, aby dotrzeć do graczy na różnych ekranach, naprawdę pokazuje, dokąd zmierza program ID@Xbox, a mianowicie do umożliwienia twórcom gier maksymalizacji ich kreatywności, sukcesu komercyjnego i dotarcia do wieloplatformowej grupy odbiorców z Xbox.

Na co konkretnie mogą liczyć twórcy gier, jeśli zdecydują się na współpracę z takim partnerem jak Xbox?

ID@Xbox jest kluczową częścią portfolio Xbox i branży gier. Pomogliśmy deweloperom zarobić ponad 4 mld dol. z tytułu tantiem, co miało ogromny wpływ na branżę i życie twórców gier na całym świecie. Jesteśmy dumni również z osiągnięć naszych przyjaciół w Polsce, takich jak Bloober Team i 11 Bit Studios, którzy przez lata wydali wiele gier właśnie za pośrednictwem ID@Xbox.

E04e26aa5e5ead95fa08cf0a505092a3, Biznes Fakty
Zrzut ekranowy z Frostpunk 2 polskiego studia 11 Bit Studio. Gra otrzymała w tym roku wyróżnienie "Best Sim/Strategy" w platformie Microsoftu. | Xbox.com

Takie działania możemy osiągnąć tylko wtedy, gdy stawiamy twórców na pierwszym miejscu — i wierzymy, że wspierając więcej studiów i więcej gier, dotrzemy też do większej liczby graczy. Nasze wydarzenia Xbox Game Showcase i Partner Preview to pokazują — światowe premiery ID@Xbox są obok największych gier trzecio- i pierwszoosobowych, docierając do ogromnej publiczności na całym świecie. Studia ID@Xbox z Polski często odgrywają w tym dużą rolę. Oba nasze wydarzenia Partner Preview w 2024 r. zawierały gry z Polski, takie jak Chronos: The New Dawn (Bloober Team) czy The Alters (11 Bit Studios).

Szerokie wsparcie dla twórców gier

Jakie wyzwania napotkaliście, wspierając tak różną grupę niezależnych deweloperów?

Postanowiliśmy dać każdemu z nich równe szanse na sukces i w 2019 r. zauważyliśmy, że są pewne grupy niedostatecznie reprezentowanych twórców w ekosystemie. Zaczęliśmy więc promować podejście, które miało na celu dostarczenie zasobów i niepodlegających zwrotowi funduszy dla wschodzących deweloperów, starannie analizując, jakie wsparcie i struktura byłyby najbardziej wpływowe.

Nasz zespół zapewnił takie wsparcie już dla 150 gier od deweloperów z całego świata — wiele z nich nie powstałoby bez tego wzmocnienia z naszej strony.

Jeśli tworzę grę, co konkretnie muszę zrobić, aby sprawdzić wasze możliwości i to, co oferujecie?

Każdy deweloper może zarejestrować się w ID@Xbox, gdzie uzyska taki sam dostęp do naszego ekosystemu, jak każdy inny deweloper na świecie. Mamy zespół, który pomaga studiom w procesie tworzenia i wydawania gry dla naszej wieloplatformowej publiczności. W ramach programu organizujemy wydarzenia edukacyjne, dzielimy się możliwościami i aktualizacjami platformy w newsletterach, a także zapewniamy marketing, by wzmocnić gry naszych partnerów. Mamy też członków zespołu na całym świecie, którzy współpracują lokalnie ze studiami, by dostarczać gry naszej globalnej publiczności.

Sukcesy z Polski i trendy rynkowe

Który tytuł indie wydany przez ID@Xbox i pochodzący z polskiego studia wyróżnia się na rynku?

Polskie studia odniosły wielki sukces z Xbox na przestrzeni lat. Ostatnio widzieliśmy, jak gry takie jak Manor Lords od Slavic Magic czy The Last Case of Benedict Fox od Plot Twist zwiększają swoje społeczności, wchodząc do Game Pass, gdzie mamy ponad 34 miliony użytkowników.

Innym wyróżniającym się momentem była nasza współpraca z 11 Bit Studios, które wprowadziło Frostpunk 2 do PC Game Pass — tu należą się ogromne gratulacje i podziękowania dla nich, bo niedawno wygrali wyróżnienie Best Sim/Strategy na wydarzeniu The Game Awards!

62efbe25b26f5c2266e3d5443d2722ab, Biznes Fakty
Manor Lords, jeden z głośniejszych debiutów tego roku, jeśli chodzi o gry niezależne. Również z Polski i na platformie Xbox i PC | Xbox.com

Osobiście uwielbiam fakt, że dzięki tym relacjom możemy dotrzeć do graczy zarówno na konsolach Xbox, jak i PC, a tradycyjnie Polska ma silne dziedzictwo PC, co dodaje więcej jakości i różnorodności całej platformie.

A czy coś zmienia się w preferencjach graczy w ostatnim czasie? Są jakieś trendy, zwłaszcza w grach niezależnych, jakie ostatnio zauważasz?

Przede wszystkim rośnie konkurencja, pojawia się coraz więcej gier, więc musimy znajdować nowe sposoby na to, aby wyróżniać poszczególne produkcje i ułatwiać graczom szybkie znalezienie fajnych, nowych tytułów. Stawiamy więc na różne aktywności, od sponsorowania dedykowanych pokazów po organizowanie tematycznych wyprzedaży.

W styczniu będziemy obchodzić rocznicę Indie Selects, która rzuca światło na nasze ulubione niezależne gry każdego miesiąca, a także nadchodzące gry dostępne do dodania do „listy życzeń”. Ta sekcja nie będzie natomiast zawierać tytułów, które są w Game Pass, ponieważ są one regularnie wyróżniane w Microsoft Store.

Odnotowujemy też dwucyfrowy wzrost Xbox na Windows PC, witając więcej gier w aplikacji Xbox. Widzimy, że gracze z Game Pass próbują, grają i wydają najwięcej na platformie Xbox, a ta zmiana przynosi nową możliwość odkrywania tytułów bezpośrednio na Windows PC. W aplikacji komputerowej zapewniamy również możliwość odkrywania funkcji Xbox Play Anywhere, aby grać w ulubione gry na wszystkich platformach, jakie obsługujemy.

Nie pytam o to, czy sam grasz w gry, bo wiem, że tak jest. Zapytam więc, w co grasz teraz?

Próbuję wielu gier, a sięganie po nie we wczesnym etapie rozwoju jest najbardziej ekscytującą częścią mojej pracy. W wolnym czasie zazwyczaj „wsiąkam” w produkcje, które zmuszają mnie do myślenia i planowania. Ostatnio gry takie jak Manor Lords czy Frostpunk 2 pochłaniają mnie na długie godziny.

— Rozmawiał Grzegorz Kubera

Guy Richards, dyrektor Indie Games w Microsoft Xbox (ID@Xbox), gdzie kieruje globalnym zespołem współpracującym ściśle z deweloperami i wydawcami, wspierając ich w maksymalizacji wyników w ramach platformy Xbox. Ma przeszło 13-letnie doświadczenie w branży gier, gdzie przyczynił się do rozwoju cyfrowego self-publishingu, usług subskrypcyjnych takich jak Xbox Game Pass oraz premier produktowych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *