Rywal ChatGPT coraz silniejszy. Claude przekonuje do siebie kolejnych klientów i inwestorów

Start-up AI Anthropic jest blisko pozyskania finansowania, które zwiększy jego wycenę do 60 mld dol. Firma, od lata wspierana przez Amazona, wyrasta na coraz poważniejszego rywala OpenAI. Dodajmy, że jej wycena w zeszłym roku wynosiła znacznie mniej, bo 18 mld dol. Rozwijana sztuczna inteligencja o nazwie Claude stopniowo zyskuje coraz więcej zwolenników.

603f83217e38ddfc44e2ce7537cea554, Biznes Fakty
Anthropic będzie współpracować z Panasonic. Na zdjęciu: Yuki Kusumi, CEO Panasonic | Foto: Ralf Liebhold/EastNews/DeeCee Carter/Associated Press / Shutterstock
  • Anthropic, wspierany przez Amazon i Google, rozwija sztuczną inteligencję Claude i staje się jednym z głównych rywali OpenAI
  • Firma koncentruje się na sprzedaży dla biznesu oraz rozwijaniu m.in. agentów AI, które automatyzują zadania i nawigację w systemach komputerowych
  • Panasonic, we współpracy z Anthropic, wprowadzi sztuczną inteligencję Claude do swoich produktów i procesów. Planuje zwiększenie udziału AI w swoich przychodach do 30 proc. w ciągu dekady
  • Inwestorzy nadal wspierają sektor AI, mimo wysokich kosztów i silnej konkurencji
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Anthropic jest blisko pozyskania 2 mld dol. finansowania — Bloomberg podaje, że rozmowy są na zaawansowanym etapie. Kolejne środki podniosą wycenę start-upu do 60 mld dol. W rundę finansowania zaangażowany jest przede wszystkim fundusz venture capital Lightspeed Venture Partners.

Jeśli dojdzie do transakcji, Anthropic stanie się piątym najcenniejszym amerykańskim start-upem na świecie — po SpaceX, OpenAI, Stripe i Databricks. Wyższe wyceny mają też singapurski Shein (66 mld dol.) i chiński ByteDance, właściciel TikToka (300 mld dol.).

Anthropic to start-up zajmujący się rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji. Jego głównymi rywalami są ChatGPT i Perplexity. Na razie rywalizację wygrywa OpenAI — ChatGPT jest nie tylko najpopularniejszą aplikacją GenAI na świecie, ale też sama spółka pozyskała ogromne finansowanie, wypracowując wycenę rzędu 157 mld dol. Przypomnijmy, że w październiku ub.r. OpenAI pozyskało 6,6 mld dol. w kolejnej rundzie finansowania. Co ciekawe, start-up xAI, rozwijany m.in. przez Elona Muska, również może pochwalić się wysoką wyceną, wynoszącą już 50 mld dol.

Na razie ciągle trwa gorączka na AI. Inwestorzy zdają się podekscytowani potencjałem i obietnicą przyszłych zysków z generatywnej AI, mimo że obecnie zdecydowana większość start-upów AI przynosi jedynie straty z powodu wysokich kosztów technologii i silnej konkurencji. Trzeba zauważyć, że start-upy rywalizują nie tylko między sobą — ich rywalami są także giganci technologiczni, tacy jak Meta Platforms czy Google.

Sprawdź też: AI zmieni polski rynek. „Jeśli dziś tworzylibyśmy wspólnie firmę, byłaby ona maksymalnie autonomiczna” [WYWIAD]

Anthropic chce postawić na agentów AI

Start-upy AI częściowo doszły już do sufitu. Nadal wdrażają nowe funkcje i aktualizacje swoich narzędzi, ale różnice pomiędzy nimi są coraz trudniejsze do zauważenia. Wynika to w dużym stopniu z tego, że coraz częściej brakuje danych treningowych, a pewnych zadań AI po prostu nie jest w stanie realizować. Pojawiają się więc pomysły na to, aby nieco przekierować uwagę i w tym roku firmy AI będą koncentrowały się przede wszystkim na rozwijaniu zautomatyzowanych narzędzi, zwanych agentami AI.

Agenci AI mają pozwolić na kontrolę komputera w imieniu użytkownika. Anthropic, firma założona w 2021 r. przez byłych pracowników OpenAI, pokazywał już swoje możliwości w zakresie agentów AI pod koniec zeszłego roku. Najnowsza funkcja, nazywana Computer Use, pozwala AI na klikanie, wprowadzanie tekstu i nawigowanie po oprogramowaniu w czasie rzeczywistym. Sztuczna inteligencja typu „agent” ma interpretować to, co znajduje się na ekranie komputera, a następnie wykonywać zlecone zadania. O możliwościach agentów Anthropic pisaliśmy w artykule Agent AI przejmie kontrolę nad myszką i klawiaturą.

Większość finansowania dla Anthropic pochodzi z jednego źródła — od Amazona. Firma założona przez Jeffa Bezosa przeznaczyła już ok. 8 mld dol. na rozwój start-upu. Gigant technologiczny zapewnia jednak nie tylko pieniądze, ale też część infrastruktury IT. Claude i inne produkty start-upu są częściowo rozwijane w centrach danych Amazona. Co ciekawe, w firmę inwestuje też Google.

Anthropic, w przeciwieństwie do OpenAI, koncentruje się głównie na sprzedaży dla firm. Jak podaje Bloomberg, powołując się na osoby posiadające wiedzę o finansach start-upu, zdecydowana większość przychodów twórców Claude’a pochodzi właśnie ze sprzedaży dla firm. Dla porównania OpenAI generuje najwięcej środków ze sprzedaży wersji premium ChatGPT Plus, przeznaczonej dla pojedynczych użytkowników.

Czytaj też: Agenci AI mogą robić o wiele więcej niż tylko odpowiadać na zapytania. To wpłynie na rynek pracy

Będzie współpraca z Panasonic

Choć Anthropic ma już kilku partnerów biznesowych, obecnie pozyskał jednego z gigantów technologicznych, wywodzącego się z innego sektora elektroniki. W trakcie targów CES 2025 firma Panasonic ogłosiła, że jej partnerem AI został Anthropic.

W ostatnich latach Panasonic tak jakby „wycofał” się z rynku. Urządzenia firmy nie były postrzegane za topowe (jak miało to miejsce np. w przypadku kultowych telewizorów plazmowych), a akcje w zasadzie utkwiły w miejscu — wynik za ostatni rok to 0,72 proc. zysku, a za pięć lat zaledwie 1,65 proc. na plusie. Firma chce się jednak odrodzić i postawi na AI. Zapowiedziała, że wprowadzi sztuczną inteligencję we wszystkich swoich działach, zarówno tych zajmujących się oprogramowaniem, jak i sprzętem.

Dyrektor generalny Yuki Kusumi podkreślił też, że w ciągu dekady 30 proc. przychodów Panasonic ma być związanych z AI (obecnie to zaledwie parę proc., choć nie podano dokładnej wartości). Kusumi określa AI jako „kluczową dla przyszłości marki” i chce, aby nowości Panasonic w dużym stopniu wykorzystywały sztuczną inteligencję.

Czytaj też: Oto pięć trendów technologicznych na 2025 r.

Sztuczna inteligencja, oparta głównie na rozwiązaniach Anthropic, ma trafić nie tylko do produktów i usług dla klientów, ale też wewnętrznie — będzie wykorzystywana do rozwoju i usprawnienia procesów biznesowych.

Już teraz Panasonic zaprezentował Umi, asystenta opartego na AI wykorzystującego technologię Claude od Anthropic. Z kolei w listopadzie ub.r. firma pokazała opartego na AI klona założyciela Konosuke Matsushity, który powstał na podstawie jego pism, przemówień i ponad 3000 nagraniach głosowych. „Powinniśmy dążyć do wykorzystania ludzi tam, gdzie mogą wykorzystać swoje zdolności, pozostawiając AI to, co AI może zrobić lepiej” — skomentował Kusumi.

Niegdyś światowy lider w elektronice konsumenckiej, Panasonic jest obecnie głównym dostawcą baterii dla Tesli oraz stara się zachować swoją pozycję w sektorze urządzeń AGD i przemysłowych.

Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *