Tylko u nas: Sonali Verma z INMA o przyszłości mediów w dobie AI. „Rola dziennikarza będzie musiała się zmienić” [PODCAST]

Sonali Verma, obecnie liderka inicjatywy Generative AI w International News Media Association (INMA), to doświadczona konsultantka pracująca przez lata nad projektami transformacji cyfrowej. Wcześniej pracowała w wielu mediach i krajach, od Bloomberga po CNBC, i od Hongkongu po Londyn. W naszym podcaście „AI Journey” rozmawiamy z Sonali na temat tego, jak sztuczna inteligencja wpływa na media i samo tworzenie oraz konsumowanie treści. Pytamy też, czy AI ma szansę zastąpić dziennikarzy.

1ac9d3fb888d58d86a92d27a02c9d51b, Biznes Fakty
Sonali Verma, liderka inicjatywy Generative AI w International News Media Association (INMA) | Foto: Mat. własne
  • Sonali Verma z INMA wskazuje, że AI może odciążyć dziennikarzy od rutynowych zadań, pozwalając im skupić się na ważniejszych kwestiach
  • „AI wspiera dziennikarzy w analizie dużych zbiorów danych i weryfikacji faktów”
  • Sztuczna inteligencja może pomóc też w personalizacji treści, oferując czytelnikom odpowiedzi na pytania dostosowane do ich potrzeb
  • Sonali uważa też, że najlepsze jeszcze przed nami. Rola dziennikarzy będzie musiała nieco się zmienić, ale nie zostaną oni zastąpieni przez AI
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Sonali Verma, liderka inicjatywy Generative AI w International News Media Association (INMA), ma wiele lat doświadczenia w pracy w mediach, ale też z dziennikarstwem opartym na danych, a ostatnio — z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji. Obecnie skupia się na tym, aby poznawać i testować liczne zastosowania AI w pracy mediów, by później dzielić się najlepszymi praktykami.

Do czego zdaniem Sonali dziennikarze powinni wykorzystywać AI? I czy powinni obawiać się, że stracą pracę na rzecz algorytmów machine learningowych? Ekspertka przekonuje, że GenAI takie jak ChatGPT to rozwiązania w dużym stopniu oparte na zadaniach związanych z językiem, a praca dziennikarzy polega właśnie na pracy z językiem.

64ad3fa70d1df3d23a73fbac34302d64, Biznes Fakty
Sonali Verma, liderka inicjatywy Generative AI w International News Media Association (INMA) | Mat. własne

— Rutynowe, powtarzalne zadania, takie jak np. wybieranie tagów SEO dla tekstów, mogłaby przejąć AI — mówi Sonali Verma. Podaje też przykład: — Kiedy wybuchła pandemia COVID-19, powstało wiele treści na ten temat, ale często miały one różne frazy i opisy, np. covid, COVID, Covid-19, co-vid19. Z myślnikami, bez nich, jako jedno słowo itd. Takie zadania powinniśmy dziś powierzyć automatyzacji i AI. Dziennikarze nie zostawali dziennikarzami po to, aby dobierać frazy kluczowe SEO do tekstów. Są nimi, aby skupiać się na tym, co najważniejsze — patrzeniu na ręce władzy i najbogatszych. Wybierali tę profesję, aby nie zajmować się formatowaniem tagów, lecz po to, by docierać do prawdy i inspirować do refleksji — podkreśla.

Sprawdź też: Nancy Wang z Felicis Ventures o inwestowaniu w AI. „Musisz rozumieć swój biznes na fundamentalnym poziomie” [PODCAST]

AI radzi sobie dobrze w tych zadaniach

Zdaniem Sonali praca dziennikarza powinna ewoluować w dobie AI. Po pierwsze, sztuczna inteligencja pomaga w analizowaniu dużych zbiorów danych i pozwala na skuteczniejsze weryfikowanie faktów czy analizowanie np. map poszczególnych krajów, by oceniać, gdzie dochodzi do ważnych zmian dla lokalnych społeczności. Analizy, które dla człowieka wydawałyby się nie tylko zbyt czasochłonne, ale też żmudne (jak przeglądanie tysięcy zdjęć satelitarnych) nie są dla AI żadnym problemem. Dzięki temu dziennikarze mogą tworzyć artykuły w większym stopniu opierające się na danych i przedstawiać ciekawe wnioski.

— AI pomaga też w wymyślaniu. Dla przykładu, kiedy przeprowadzamy z kimś wywiad, możemy wcześniej poprosić sztuczną inteligencję i zaproponowanie dziesięciu pytań, jakie warto zadać. Albo możemy użyć sztucznej inteligencji do pracy z transkrypcją, by wyciągnąć treści warte uwagi. To przyspiesza pracę — mówi Sonali.

Według ekspertki sztuczna inteligencja ma szansę uwolnić sporo czasu u dziennikarzy, sprawiając, że będą mogli poświęcać więcej energii na opracowywanie treści, z jakimi poradzi sobie tylko człowiek.

— Sztuczna inteligencja może też pomóc czytelnikom w znajdywaniu treści, na jakich im zależy — zauważa Sonali. Co ma na myśli? Jeśli np. opracujemy wiele tekstów na temat wyborów w USA, czytelnik mógłby później odpytać chatbota AI o to, jak wybory wpłyną na jego sytuację podatkową, czy jak zmieni się edukacja w szkole w wybranych stanach. Dzięki temu odbiorca może otrzymywać spersonalizowane odpowiedzi na pytania, jakie są dla niego ważne, natomiast AI dostarczy te odpowiedzi, wybierając je z setek artykułów, jakie opracuje dane medium, do którego czytelnik ma zaufanie. — W ten sposób odbiorca może jeszcze bardziej dostrzegać wartość w naszym dziennikarstwie — przekonuje ekspertka.

Sprawdź też: Dmitry Shevelenko z Perplexity.ai o przyszłości wyszukiwania. „Chcemy, aby ludzie zadawali więcej pytań” [PODCAST]

Niektóre rzeczy są wyłącznie dla ludzi

Zapytana o to, czy dziennikarze powinni obawiać się, że zastąpi ich sztuczna inteligencja, Sonali Verma odpowiada, że dziennikarstwo, które naprawdę ma znaczenie, pozostanie dla ludzi i na pewno przetrwa. Podaje też przykłady. — Kiedy wydarzy się jakaś katastrofa, czy wyślesz dziennikarza na miejsce zdarzenia, aby z empatią był w stanie porozmawiać ze świadkami i zebrał informacje oraz wypowiedzi do materiału z różnymi punktami widzenia, czy powierzysz to zadanie AI? Albo gdy pojawi się szansa na materiał na wyłączność opracowany na podstawie rozmowy z anonimowym źródłem, powierzysz to dziennikarzowi, który ma już relacje z poszczególnymi rozmówcami, czy takie zadanie powinna realizować sztuczna inteligencja? Nikt nie będzie przecież rozmawiać z botem. Ważna jest wrażliwość, zaufanie, relacja — tłumaczy Sonali w trzecim odcinku podcastu „AI Journey”.

4ae614bd18ff237898e4d5ef067c750f, Biznes Fakty
Sonali Verma, liderka inicjatywy Generative AI w International News Media Association (INMA) | Mat. własne

Ponadto dziennikarze doskonale wiedzą, co jest istotne dla odbiorcy. Są w stanie ocenić daną treść i stwierdzić, co jest ważne, podać to w odpowiedniej perspektywie, nadać kontekst, czy też zebrać dodatkowe informacje, bo będą wiedzieć, czego brakuje. — Dziennikarz powie nam o tym, co jest pomijane i ukrywane. AI tego nie potrafi — podkreśla Sonali.

W trakcie rozmowy gospodarz podcastu „AI Journey”, Jovan Protić, wiceprezes zarządu Ringier Axel Springer Polska, pyta też ekspertkę o modele biznesowe dla mediów. Czy to sprawiedliwe, że niektóre rozwiązania AI pobierają treści z serwisów mediowych, tworzą ich podsumowania i udostępniają u siebie, bez przekazywania wynagrodzenia autorom i wydawcom? Zapoznaj się z pełną wersją podcastu, aby poznać najciekawsze wypowiedzi i sugestie Sonali również w sprawie modeli biznesowych dla mediów. — Najlepsze jeszcze przed nami — przekonuje.

Słuchaj pełnej rozmowy w j. angielskim na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz Onet Audio.

6d12241094575c0bd6f8e26c75026305, Biznes Fakty
Jovan Protić, Vice President of Ringier Axel Springer Poland | Mat. własne

Prowadzący: Jovan Protić, wiceprezes zarządu Ringier Axel Springer Polska. W ramach swojej nowej roli przez 6 miesięcy uczestniczył w prestiżowym programie Axel Springer realizowanym w globalnym centrum generatywnej sztucznej inteligencji w Dolinie Krzemowej. Zgłębiając najnowsze osiągnięcia i możliwości w dziedzinie AI, zdobywał wiedzę, która posłuży do optymalizacji wykorzystania tej technologii w Grupie Axel Springer, jak również w Ringier Axel Springer Polska.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *