Biznes Fakty
Beyond Presence stworzy cyfrowe klony pracowników. “Ja już nie muszę pracować”
Rozwiązania z zakresu tzw. widzenia komputerowego zyskują ogromną popularność w ostatnich miesiącach. Dlaczego? W końcu doczekaliśmy się odpowiednio zaawansowanych smartfonów oraz sztucznej inteligencji, które wykorzystują potencjał tej technologii. Możemy dziś stworzyć cyfrowego awatara na nasze podobieństwo, który będzie wyglądał bardzo realistycznie i brzmiał tak samo, jak my. Pewien start-up z Niemiec jest przekonany, że to droga do sukcesu w obecnych czasach — a przynajmniej wskazuje na to zastrzyk gotówki, jaki pozyskał.
- Startup Beyond Presence pozyskał 3,1 mln dol. na rozwój technologii realistycznych cyfrowych awatarów
- Mogą one zrewolucjonizować interakcje biznesowe
- Firma ma w planach publiczną wersję beta swojej technologii już w październiku, a na listę oczekujących zapisało się ponad 300 organizacji
- Cyfrowe awatary mogą w przyszłości zastąpić pracowników w obszarach takich jak obsługa klienta czy szkolenia
- Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl
Awais Shafique, współzałożyciel i dyrektor generalny Beyond Presence, poinformował o pozyskiwaniu 3,1 mln dol. na projekt, który de facto jeszcze nie trafił na rynek. Środki pozyskał od kilku funduszy venture capital, ale też od zamożnych dyrektorów z firm takich jak Meta, DeepMind czy Zalando.
Kapitał, jaki pozyskał Beyond Presence, zostanie wydany na dopracowywanie modeli wirtualnych awatarów. Pojawi się też publiczna wersja beta technologii — prawdopodobnie jeszcze w październiku.
Miliony na stole bez gotowego produktu
Beyond Presence na razie oferuje tylko zapisy na listę oczekujących. Możemy uzupełnić formularz i dostaniemy wiadomość, gdy technologia będzie dostępna do pierwszych testów. Do tej pory ponad 300 firm zgłosiło już zainteresowanie — warto podkreślić, że chodzi o firmy, a nie pojedyncze osoby.
Cyfrowy klon Shafique’a mówi o pozyskiwaniu finansowania przez start-up:
HtmlCode
Oczekiwania przedsiębiorców są dość oczywiste: potencjał do oszczędzania kosztów. Wiele organizacji wychodzi z założenia, że technologia cyfrowych awatarów pozwoli na tworzenie “klonów” do obsługi klienta, rekrutacji, prowadzenia szkoleń online czy nawet rozmów sprzedażowych. Wszystkie te obszary, gdzie chodzi o interakcję z użytkownikami bez konieczności fizycznego spotkania, mogą zostać zakłócone przez rozwiązania z Beyond Presence i podobnych start-upów.
Nagle bowiem może się okazać, że firma przeszkoli 10 czy 20 specjalistów ds. obsługi klienta, którzy będą w całości opierać się na tylko jednym z pracowników. W rezultacie spółka będzie miała do obsługi klientów np. 21 pracowników, z czego tylko jeden z nich będzie pełnoprawnym pracownikiem na etacie z opłacanymi składkami i prawem do urlopu. Jeśli tylko na spotkaniu audio czy wideo dany klon będzie zachowywał się i mówił naturalnie, klient może nawet nie wiedzieć, że nie rozmawia z prawdziwą osobą.
Wizja oszczędności jest na tyle kusząca dla firm, że chętnie zapisują się na listę oczekujących. A ta lista jest z kolei wabikiem na inwestorów — ci wierzą, że Awais Shafique buduje coś rewolucyjnego. Tym bardziej że jest już doświadczonym start-upowcem. Wcześniej rozwijał firmę Presize, która również specjalizowała się w widzeniu komputerowym — było to narzędzie do mierzenia użytkownika, nagrywające klip wideo, na którym dana osoba obraca się przed kamerą smartfona. Pomiary mogły być następnie używane np. przy zakupie odzieży w sklepach internetowych.
Start-up rozwinął się do tego stopnia, że Meta w 2022 r. zdecydowała, że złoży ofertę kupna i ostatecznie przejęła firmę, choć cena transakcji nie jest znana publicznie. Nieoficjalnie mówi się o setkach milionów dolarów. Shafique po transakcji powiedział w jednym z wywiadów, że tak naprawdę nie musiałby już pracować do końca życia.
Czytaj też: Najnowsza technologia? W Europie dostajemy ochłapy
Cyfrowe awatary mają kiepski PR
Cyfrowe awatary obecnie albo kojarzą się z niedokładnymi modelami postaci, które zdecydowanie nie wyglądają realistycznie, albo z technologią deepfake, gdzie dana osoba wygląda prawdziwie, ale jest wykorzystywana do manipulacji i oszustw — to jedno z najpoważniejszych cyberzagrożeń ostatnich lat.
Są też rozwiązania takie, jakie tworzy np. firma Synthesia. Pozwala na generowanie filmów z “prawdziwymi ludźmi”, ale nie ma tutaj mowy o rozmowie na żywo z awatarem. Chodzi raczej o postacie, które mogą np. przedstawiać zawartość kursu online czy w angażujący sposób przedstawić slajdy z prezentacji. Inaczej mówiąc: filmy do odtworzenia.
Beyond Presence chce stworzyć platformę, gdzie każdy z użytkowników będzie mógł z poziomu smartfona wykreować własny awatar, który wygląda tak samo, jak oryginał. Następnie taki wirtualny klon będzie mógł np. rozmawiać na wybrany temat w czasie rzeczywistym, zyskując dostęp do rozległych baz wiedzy z generatywnej sztucznej inteligencji.
Inne firmy też próbują opracować podobne rozwiązania, w tym Zoom, znany z aplikacji do spotkań online, która zyskała ogromną popularność w czasie pandemii COVID-19.
Warto dodać, że Beyond Presence niezupełnie jest autorskim projektem. To swojego rodzaju nakładka i oprogramowanie, które łączy część głosową (tu korzysta z technologii ElevenLabs), z generatywną AI (tu polega na GPT od OpenAI). Docelowo klienci mają w przyszłości decydować, z jakiego AI chcą korzystać, wymieniając np. GPT na technologie Anthropic.
Shafique liczy obecnie na to, że klienci będą zadowoleni z tego, co otrzymają od Beyond Presence. Jeśli tak się stanie, jego biznes nabierze tempa i… sięgnie po jeszcze większe finansowanie.
Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło