Biznes Fakty
Rok z tramwajem do Wilanowa. 20 milionów podróżnych na pokładzie.
Według słów rzecznika Tramwajów Warszawskich, Witolda Urbanowicza, w przeciągu roku, z linii o numerach 14, 16 i 19 skorzystało w sumie 20 milionów podróżujących – po 10 milionów w każdym z dwóch kwartałów. Jest to świeżo oddana do użytku linia tramwajowa w kierunku Wilanowa.

Równo rok temu, 29 października 2024 roku, pierwszy tramwaj na oddanej do użytku trasie w kierunku Wilanowa wyruszył z nowego obiektu na Annopolu.
Do krańcowej stacji Miasteczko Wilanów dotarł o godzinie 4.30. Aktualnie na trasie kursują trzy linie tramwajowe: 14 – Wilanów–Politechnika–Ochota, 16 – Wilanów–Marszałkowska–Piaski oraz 19 – Stegny–Dw. Centralny–Bielany (od czerwca 2025 r.).
W ciągu dwunastu miesięcy z tych linii skorzystało w sumie 20 mln osób – po 10 mln w każdym z dwusemestralnych okresów. Blisko 42 proc. przejazdów odbywa się na odcinku Miasteczko Wilanów–Goworka, z którego skorzystało 8,4 mln ludzi.
„Nowe przystanki charakteryzują się wysoką frekwencją – siedem z dziesięciu cieszących się największą popularnością przystanków na trasie tych linii jest zlokalizowanych właśnie na szlaku do Wilanowa: Dolna (966 tys.), Goworka (898 tys.), św. Bonifacego (880 tys.), Nałęczowska, Miasteczko Wilanów, Oś Królewska i Mangalia. Największą popularnością nadal cieszy się Centrum (1,5 mln wejść)” – oznajmił rzecznik.
Największym zainteresowaniem cieszy się linia numer 16 – skorzystało z niej 14,2 mln pasażerów w skali roku, z czego 6,4 mln na nowym fragmencie. Z linii numer 14 skorzystało 3,4 mln osób (1,5 mln na nowym odcinku), a z linii 19 – 2,5 mln (500 tys. na nowym torowisku).
Jak podkreślił Urbanowicz, uruchomienie szlaku było związane z otwarciem nowej bazy tramwajowej na Annopolu. Placówka zajmuje powierzchnię 12 ha, posiada 16 km szyn, 100 rozjazdów oraz 14 budynków przeznaczonych do serwisu. Hala przeznaczona do postoju może pomieścić 152 tramwaje. System zarządzania umożliwia samoczynne ustawianie rozjazdów oraz sygnalizatorów. Zajezdnia koncentruje się na ekologii oraz zieleni.
W chwili obecnej przypisane są do niej 93 tramwaje, codziennie wyjeżdża 60 składów. Zatrudnionych jest 340 osób, w tym 204 prowadzących tramwaje oraz 91 osób stanowiących zaplecze. W grudniu planowane jest powiększenie liczby tramwajów. Annopol jest przygotowywany do obsługi kolejnych tras, w tym m.in. na Zieloną Białołękę.
Jednakże prace w rejonie linii w kierunku Wilanowa jeszcze nie dobiegły końca. „Kończą się prace związane z chodnikami oraz drogami dla rowerów, trwa sadzenie zieleni. Przygotowywane jest uruchomienie wspólnych torowisk przeznaczonych dla autobusów i tramwajów. Trwają prace nad organizacją ruchu oraz systemami sygnalizacji świetlnej” – zawiadomił rzecznik. (PAP)
mas/ agz/



